بیمه اجباری تامین اجتماعی،نرخ،هزینه،بازنشستگی | بیمه برگ

بیمه اجباری چیست؟

طبق قانون کار تمام کسانی که در شرکت ها، کارگاه ها و ... مشغول به کار بوده و در قبال این کار حقوق یا دستمزد دریافت می کنند، باید توسط کارفرما در سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند که به این بیمه، بیمه اجباری گویند.

کسانی که در کارگاهی مشغول به کار بوده اما بیمه تامین اجتماعی ندارند می توانند با مدارکی که اشتغال آنها را اثبات کند، سابقه بیمه خود را پیگیری کنند.

 

خدمات بیمه تامین اجتماعی

در بیمه اجباری، خدمات درمانی که به فرد بیمه شده ارائه می شود کاملا رایگان است.

در بیمه اجباری تا زمانی که شخص در آن کارگاه یا کارخانه مشغول به کار باشد، هزینه کفن و دفن او توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود.

همچنین بیمه بیکاری فقط به افرادی تعلق می گیرد که دارا بیمه اجباری تامین اجتماعی هستند، این افراد علاوه بر آنکه در طول مدت بیکاری از بیمه حقوق دریافت می کنند، این مدت جز سوابق کاریشان محسوب می شود.

 

 

 

هزینه بیمه اجباری تامین اجتماعی

حق بیمه در بیمه اجباری توسط کارفرما پرداخت می شود اما میزان آن با توجه به حقوق کارگر تعیین می شود. 30% از حقوق خود شخص برای بیمه تامین اجتماعی او پرداخت شده که 23% آن سهم کارفرما و 7% آن سهم کارگر است.

 

بیمه اجباری تامین اجتماعی

 

 

 

مرجع شکایت از بیمه اجباری

برای شکایت از بیمه اجباری تامین اجتماعی باید به وزارت کار رجوع کنید.

 

شرایط بازنشستگی بیمه اجباری تامین اجتماعی

کسانی که دارا بیمه اجباری تامین اجتماعی هستند با داشتن شریط زیر بازنشسته می شوند.

اولین شرط رسیدن شخص به سن مربوط به بازنشستگی است این سن طبق قانون تامین اجتماعی برای زنان 55 سال و برای مردان 60 سال است.

دومین شرط داشتن سابقه بیمه تامین اجتماعی است، شخص در زمان بازنشستگی باید حداقل 20 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.