هر شخص برای گذران زندگی و امرار معاش به داشتن شغل احتیاج دارد، افراد پس از چندین سال اشتغال با بالا رفتن سن و از کار افتادگی توانایی خود برای کار کردن را از دست می دهند و در اصطلاح بازنشسته می شوند. در برخی از کشورها سازمان هایی برای حمابت از این افراد تشکیل شده و در زمان بازنشستگی به آنان خدمات ارائه می دهند. در کشور ایران سازمانی که بازنشستگان را مورد حمایت قرار می دهد، سازمان تامین اجتماعی است.
هر شخصی که به مدت 20 تا 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد با توجه به سختی کار بازنشسته می شود. سن بازنشستگی متغییر بین 55 تا 70 سال است.
افراد برای بازنشسته شدن باید شرایط زیر را داشته باشند:
شخص باید به حداقل سن لازم برای بازنشستگی رسیده باشد.
به میزان معین شده در قانون سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
طبق قانون زنان در سن 55 سالگی و مردان در سن 60 سالگی بازنشسته می شوند.
همچنین افراد باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
اگر شخصی 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد بدون رعایت شرط سنی بازنشسته می شود.
اگر شخصی 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور را داشته باشد، بدون رعایت شرط سنی بازنشسته می شود.
طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی کارکنان بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، وزارتخانه ها، شهرداری ها، موسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی که دارای 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده و حداقل دو سوم این مدت را در مشاغل ذکر شده مشغول به کار بوده اند، می توانند بدون رعایت شرط سنی بازنشسته شوند.
سنوات ارفاقی برای این افراد 5 سال بوده و مجموع سنوات ارفاقی و اصلی آنها نباید بیش از 30 سال باشد.
ریز حقوق دو سال آخر شخص را تقسیم بر 24 کرده سپس حاصل آن را ضربدر تمام سابقه بیمه تقسیم بر 30 کنید.
افرادی که به سن بازنشستگی رسیده و دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند می توانند تقاضا بازنشستگی کنند.
همچنین اگر این افراد کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند می توانند کسری 10 سال سابقه را جبران کنند تا بازنشسته شده و مستمری بگیرند. البته باید بدانید که مستمری این افراد نسبت به سایر بازنشستگان که 20 یا 30 سال سابقه دارند بسیار کمتر است.
شخصی که تقاضا بازنشستگی دارد باید فرم ضمیمه بخشنامه 1/38 را در دبیرخانه واحد اجرایی ثبت کند.
شرایط سنی شخص باید با توجه به شناسنامه او مورد ارزیابی قرار گیرد.
پرونده فنی بیمه شده باید از بایگانی فنی دریافت شود.
سابقه متقاضی بازنشستگی از واحد نام نویسی و حساب های انفرادی.
فرم اعلام سابقه در واحد نام نویسی و حساب های انفرادی تکمیل شده و به واحد امور فنی مستمری ها فرستاده می شود.
سوابق شخص برای بازنشستگی بررسی می شود
گرفتن ترک کار از بیمه شده یا کارفرما
درخواست ریز دستمزد متقاضی در 5 یا 2 سال آخر کار از واحد فنی
افتتاح حساب در بانک
ارائه مدارک عائله مندی و حق اولاد به واحد نام نویسی
صدور حکم بازنشستگی و کد مستمری
تایید حکم بازنشستگی
ثبت حکم بازنشستگی در دبیرخانه شعبه
خلاصه سازی پرونده و ارسال آن به بایگانی
محاسبه مستمری از تاریخ برقراری لغایت تاریخ روز و پرداخت توسط بانک.