تعریف بیمه پول،نرخ،انواع،پوشش،تعهدات | بیمه برگ

بیمه پول چیست؟

بیمه پول یکی از شاخه های بیمه باربری است. بیمه پول مواردی از قبیل اسکناس رایج، سکه، ارز یا وجه غیر نقد (چک، سفته، اوراق قرضه، شمش، طلا، نقره و تمبر) را تحت پوشش قرار می دهد.

 

بیمه پول در صندوق

اگر بیمه گزار این بیمه را تهیه کند می تواند طبق شرایط قرارداد در محدوده جغرافیایی معین تمامی وجوه نقد، مسکوکات و اوراق قرضه خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

 

بیمه پول در راه

بیمه گزار می تواند در محدوده جغرافیایی معین و با توجه به نیاز و شرایط خود تمام وجوه نقد، مسکوکات و اوراق بهادار خود را در زمان انتقال به بانک، دفاتر و سایر مکان ها تحت پوشش بیمه قرار دهد.

 

 

 

بیمه پول چیست

 

بیمه پول به چه کسانی ارائه می شود؟

افرادی که کالا با ارزشی را نگهداری یا در سطح کشور جا به جا می کنند می توانند از این بیمه بهره مند شوند، علاوه بر آنها بانکداران، بازرگانان، تاجران، طلافروشان، موسسات، شرکت ها و صرافان نیز می توانند از این بیمه استفاده کنند.

 

خسارات تحت پوشش بیمه پول

سرقت با شکست حرز اعم از اینکه مسلحانه یا غیر مسلحانه باشد.

آتش سوزی، صاعقه، انفجار

سیل و زلزله

تصرف به قهر و تهدید

تصادف وسیله نقلیه حمل کننده موضوع بیمه در راه

تصادف و تصادم کشتی و شناورهای دریایی، غرق شدن آنها، دزدی دریایی

سانحه های مربوط به هواپیما از جمله هواپیما ربایی

 

سرقت با شکست حرز

شکستن گاوصندوق

باز کردن گاوصندوق با کلیدهای تقلبی یا وسایلی که معمولا برای باز کردن قفل از آنها استفاده نمی شود.

باز کردن درب گاو صندوق با تهدید کار کنان بیمه گزار.

دزدیدن و خارج کردن گاوصندوق از محل نگهداری آن.

 

 

 

بیمه پول چیست

 

تعهدات بیمه گزار

رعایت اصل حسن نیت

در زمان تنظیم قرارداد بیمه گزار باید صادقانه تمامی اطلاعات لازم برای بررسی میزان خطر مورد بیمه را در اختیار بیمه گر گذارد.

اگر بیمه گزار به عمد موضوعی را از بیمه گر مخفی کند، حتی اگر آن موضوع در وقوع خطر موثر نباشد، قرارداد بیمه به این دلیل باطل محسوب خواهد شد. بدانید که در این مورد بیمه گر حق بیمه بیمه گذار را پس نمی دهد.

اعلام تشدید خطر

اگر بیمه گزار با عمل خود باعث افزایش خطر و تغییر وضعیت مورد بیمه شود باید موضوع را فورا به بیمه گر اطلاع دهد.

همچنین اگر افزایش خطر مورد بیمه یا تغییر وضعیت او بدون دخالت بیمه گزار و به دلایل دیگر ایجاد شده باشد بیمه گزار 10 روز فرصت دارد بیمه گر را از این موضوع به صورت رسمی آگاه کند.

در هر دو مورد بیمه گر می تواند حق بیمه را افزایش داده و این موضوع را به بیمه گزار اطلاع دهد تا او مقدار اضافه شده حق بیمه را بپردازد. اگر بیمه گزار حاضر به پرداخت این مقدار نشود، بیمه گر می تواند قرارداد بیمه را فسخ کند.

زمانی که تشدید خطر به خاطر بیمه گزار اتفاق افتد بیمه گر می تواند از طریق محاکم قضایی خسارات ایجاد شده را از بیمه گزار مطالبه کند.

 

 

 

وظایف بیمه گزار

بیمه گزار باید همانطور که معمول و لازم است از مال خود در برابر خطر ها مراقبت کرده و احتیاط های لازم را رعایت کند.

در صورتی که بیمه گزار قصد حمل وجوه خود را دارد باید آن ها از راه های اصلی و معمول و در مدت زمانی که در قرارداد ذکر شده است منتقل کند.

همچنین حمل وجوه باید طبق شرایط موجود در عقدنامه انجام شود.

بیمه گزار باید اطلاعات لازم در مورد وجوه در حال حمل و وجوه در صندوق را در دفتر یا کامپیوتر ثبت کرده و در صورت درخواست بیمه گر به او تحویل دهد.

در صورت بروز خطر برای وجوه باید اطلاعات لازم را در اختیار بیمه گر قرارداده و برای کشف سارقین با وی همکاری های لازم را به عمل بیاورد.

 

بیمه پول چیست

 

نرخ بیمه پول

برای تعیین نرخ بیمه در بیمه پول به عوامل زیادی از قبیل مقدار وجه نقد، ارزش اوراق بهادار، مسکوکات، نوع صندوق، محدوده جغرافیایی نگهداری وجوه و چگونگی نگهداری آن توجه می شود.

بیمه گزار باید طبق قرارداد حق بیمه را پرداخت کند، اگر پرداخت حق بیمه قسط بندی شده و بیمه گزار چند قسط آن را نپردازد بیمه گر می تواند قرارداد را فسخ کند.

 

وظایف و تعهدات بیمه گر

در صورت وقوع حادثه بیمه گر وظیفه دارد اسناد و مدارک لازم را بررسی کرده و کارشناسی های لازم را انجام دهد سپس ظرف 20 روز خسارت بیمه گزار را به وی بپردازد.

بیمه گر طبق قرارداد تا سقف مشخصی خسارات بیمه گزار را جبران می کند و برای پرداخت بیش از این مقدار بیمه گزار باید با او توافق کند.

 

فسخ بیمه نامه وجوه در صندوق

در این عقد هر دو طرف می توانند عقد را فسخ کنند اما باید این موضوع را به طور رسمی به طرف مقابل اطلاع دهند.

اگر بیمه گر اقدام به فسخ قرارداد نماید باید حق بیمه بیمه گزار را به صورت روزشمار برای مدت باقی مانده قرارداد پرداخت نماید. اگر بیمه گزار قراراد را فسخ کند، حق بیمه بر اساس بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.

اگر ذینفع قرارداد بیمه شخصی به غیر از بیمه گزار باشد، برای فسخ قرارداد موافقت او نیز لازم است. در این مورد بیمه گر باید فسخ قرارداد را به بیمه گزار و ذینفع اطلاع دهد.

 

بیمه پول چیست

 

 

 

مدارک لازم برای دریافت خسارت در بیمه پول

در صورت وقوع حادثه بیمه گزار باید فورا به شرکت بیمه موضوع را اطلاع داده و مدارک زیر را برای آن شرکت ارسال کند.

اصل یا رونوشت گزارش مامور نیرو انتظامی

اصل یا رونوشت گزارش نهایی اداره آگاهی

صورت وضعیت معتبر و تایید شده روز حادثه و روز قبل و بعد از آن

اصل و کپی اسناد و مدارک مربوط به وسیله نقلیه حامل (هوایی، زمینی، دریایی)

اصل و کپی مدارک مسئول حمل وجوه

عکس های تهیه شده در حادثه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.