دریافت خسارت بیمه بدنه،بدون کروکی،مراحل و مدارک | بیمه برگ

بیمه بدنه

بیمه بدنه یکی از بیمه های رایج خصوص در بین مالکین خودرو های گران قیمت است.

این بیمه خطرات ناشی از حادثه، سرقت کلی و آتش سوزی را به عنوان پوشش های اصلی شامل می شود. برخی از خطرات نیز به عنوان پوشش های فرعی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند.

 

شرایط پرداخت خسارت توسط بیمه بدنه

بیمه گزار باعث وقوع حادثه شود.

اگر بیمه گزار در وقوع حادثه ای مقصر باشد، خسارت شخص ثالث توسط بیمه شخص ثالث او پرداخت و خسارت خود مقصر نیز توسط شرکت بیمه بدنه پرداخت می شود.

بیمه گزار مقصر حادثه نباشد.

در صورتی که بیمه گزار مقصر حادثه نباشد، بیمه شخص ثالث مقصر حادثه باید خسارت او را پرداخت نماید.

حال اگر بیمه شخص ثالث مقصر کافی برای پرداخت خسارت زیاندیده نباشد، او برای دریافت باقی خسارت می تواند به بیمه بدنه خود رجوع کند.

بیمه بدنه باقی خسارت را پرداخت می کند اما خسارت پرداختی را به صورت قسطی از شخص مقصر دریافت می کند.

این موضوع از تخفیف بیمه بدنه یا سرمایه آن کم نمی کند چرا که با پرداخت خسارت توسط مقصر سرمایه بیمه بدنه جبران می شود.

اما اگر زیاندیده بیمه بدنه نداشته و بیمه شخص ثالث مقصر هم برای پرداخت خسارت او کافی نباشد طرفین باید برای دریافت باقی خسارت با مدارک لازم به شورا حل اختلاف مراجعه کنند.


 

دریافت خسارت بیمه بدنه

 

راننده مقصر حادثه فرار کرده باشد.

اگر خودرو پارک شده در اثر تصادف دچار صدمه شود یا در زمان تصادف خودرو مقصر حادثه فرار کند، زیاندیده می تواند به شرکت بیمه بدنه مراجعه و خسارت خود را مطالبه کند، در این صورت شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت شاکی حقوقی راننده فراری می شود.

در این مورد تخفیف بیمه بدنه و سرمایه مربوط به آن کم می شود بنابراین اگر راننده فراری پیدا شود، بیمه گزار زیاندیده می تواند درخواست کند تا سرمایه بیمه و تخفیفات او به حالت اولیه بازگردد.

خودرو زیان دیده از جمله خودروهای گران قیمت باشد.

بیمه مرکزی سقف قیمت خودرو را 126 میلیون تومان تعیین کرده است، اگر قیمت خودرو زیاندیده 252 میلیون تومان و دو برابر مقدار تعیین شده باشد، بیمه شخص ثالث نصف خسارت خودرو بیمه شده را می پردازد. برای مثال اگر خودرو زیاندیده 20 میلیون تومان خسارت دیده باشد، بیمه شخص ثالث 10 میلیون تومان آن را پرداخت می کند. و در صورتی که خودرو مذکور بیمه بدنه داشته باشد، شرکت بیمه خسارت آن را می پردازد.

توصیه می شود برای خودرو خود حتما بیمه بدنه تهیه کنید، حتی اگر خودرو شما ارزان قیمت باشد، بیمه بدنه در زمان خسارت خصوصا سرقت مبلغ قابل توجهی را پرداخت می کند.

برای خودروهای گران قیمت هم داشتن بیمه بدنه به شدت توصیه می شود چرا که اگر تصادفی رخ دهد شرکت بیمه شخص ثالث مبلغ قابل توجهی را نمی پردازد، در این شرایط بهتر است به شرکت بیمه بدنه خود رجوع کنید.

 

چه زمانی می توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

در زمان وقوع خسارت اگر شما پوشش مربوط به خسارت اتفاق افتاده را خریداری کرده اید می توانید برای دریافت خسارت خود به شرکت بیمه بدنه رجوع کنید. برای مثال چون سرقت کلی از جمله خطرات اصلی بیمه بدنه است، پس هر شخصی که این بیمه را تهیه کرده و خودرویش سرقت شود می تواند به شرکت بیمه برای دریافت خسارت رجوع کند اما اگر باند یا لاستیک اتومبیل دزیده شود، شخص در صورتی می تواند خسارت خود را از شرکت بیمه مطالبه کند که پوشش سرقت جزیی را خریداری کرده باشد.


 

دریافت خسارت در بیمه بدنه

 

بیمه بدنه چه مقدار خسارت می پردازد؟

همانطور که می دانید بیمه بدنه فقط بخشی از خسارات ایجاد شده را پرداخت می کند و باقی مانده آن را خود بیمه گزار می پردازد که به آن فرانشیز گویند.

میزان فرانشیز و خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه در مرود حوادث مختلف متفاوت است. برای مثال فرانشیز در خسارت کلی سرقت 20% و آتش سوزی 10% است. به عبارت دیگر در زمان سرقت کلی 80% از ارزش خودرو توسط شرکت بیمه و 20% آن توسط بیمه گزار پرداخت می شود.

خسارت کلی و جزیی

بعد از بروز خسارت کارشناس شرکت بیمه، خودرو خسارت دیده را بررسی و درصد خسارت وارد شده را محاسبه می کند. اگر خودرو به میزان 70% یا بیشتر خسارت دیده باشد، خسارت کلی و کمتر از این مقدار خسارت جزیی می باشد.

 

اعلام خسارت

بیمه گزار از زمان وقوع حادثه 5 روز فرصت دارد به مرکز بیمه مراجعه و وقوع خسارت را اطلاع دهد.

اگر بیمه گزار بعد از 5 روز برای اعلام خسارت اقدام کند باید موضوع را از طریق شورا حل اختلاف پیگیری کند.

 

دریافت خسارت بیمه بدنه

 

مراحل و مدارک دریافت خسارت

در زمان بروز حادثه بهتر است با پلیس 110 تماس بگیرید تا پلیس در محل حاضر شده و کروکی تصادف را تنظیم کند. سپس با مدارک ذیل به شرکت بیمه برای دریافت خسارت مراجعه کنید.

اصل و کپی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث

اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر حادثه

اصل و کپی کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو

اصل و کپی کارت ملی بیمه گزار و راننده

کروکی کشیده شده توسط پلیس

اگر قطعه ای در تصادف آسیب دیده و مالک خودرو آن را تعویض می کند باید داغی آن قطعه را به شرکت بیمه تحویل دهد. مثلا سپر ماشین آسیب می بیند شخص سپر را عوض می کند سپر آسیب دیده را باید به شرکت بیمه تحویل دهد.


 

پرداخت خسارت بدنه بدون کروکی

هر بار که برای خرید بیمه بدنه اقدام می کنید می توانید در طول مدت بیمه نامه یکبار خسارت بدون کروکی دریافت کنید.

در این مورد کارشناس بیمه، خودرو شما را بررسی کرده و خسارتتان را مشخص می کند البته باید بدانید که مبلغ خسارت پرداختی بیمه بدنه بدون کروکی محدود است.

در مواردی بعد از بروز حادثه هم امکان تهیه کروکی وجود دارد در این مورد با توجه به شرایط با کارشناس بیمه خود تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.