دریافت خسارت بیمه آتش سوزی،تعریف،تعهدات،کارشناسی،مدارک | بیمه برگ

تعریف بیمه آتش سوزی

طبق قرارداد بیمه آتش سوزی، بیمه گر در ازا گرفتن حق بیمه از بیمه گزار خسارات وارد شده به او را طبق قرارداد جبران می کند.

 

تعهدات بیمه گر

در قرارداد آتش سوزی 3 خطر آتش سوزی، انفجار و صاعقه تحت پوشش قرار می گیرند. سایر خطرات نیز با پرداخت هزینه اضافی تحت بیمه آتش سوزی قرار می گیرند.

آتش : ترکیب هر ماده با اکسیژن در صورتی که همراه با شعله و غیر قابل مهار باشد.  

انفجار : آزاد شدن انرژی ناشی از انبساط گاز یا بخار.

صاعقه : صاعقه در صورت برخورد دو ابر دارای بار منفی و مثبت ایجاد می شود و ممکن است به اشیا روی زمین خسارت وارد کند.


 

تعهدات بیمه گزار

از زمان وقوع خسارت بیمه گزار باید ظرف 5 روز موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد.

بیمه گزار باید ظرف 10 روز از زمان وقوع حادثه، لیستی از اشیا سالم و آسیب دیده تهیه و مبلغ تقریبی خسارت را برای شرکت بیمه ارسال کند.

بیمه گزار نباید در محل حادثه تغییراتی ایجاد کند مگر برای کاهش خسارت.

بیمه گزار باید کارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد خسارت بیشتر را انجام دهد.

 

بیمه آتش سوزی مدارک دریافت خسارت

 

ارزیابی خسارت بیمه های آتش سوزی

شرکت بیمه خسارت وارد شده به مال را ارزیابی و هزینه آن را می پردازد.

اگر مال مورد بیمه به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه گر به تناسب همان قیمت خسارات را جبران می کند.

قیمت واقعی مال مورد بیمه در زمان وقوع خسارت نباید به صورتی تعیین شود که برای بیمه گزار سود داشته باشد.

اگر بیمه گر و بیمه گزار بر سر مبلغ تعیین شده برای خسارت اختلاف داشته باشند، می توانند از کارشناس برای تعیین خسارت کمک بگیرند.


 

نحوه انتخاب کارشناس

هر یک از طرفین یک کارشناس را انتخاب و به طرف دیگر معرفی می کند و سپس دو کارشناس انتخاب شده نفر سومی را نیز انتخاب می کنند.

هر یک از طرفین باید هزینه کارشناس خود را بپردازند و پرداخت هزینه های مربوط به کارشناس سوم به عهده هر دو طرف و به صورت مساوی است.

اگر کارشناس سوم با یکی از طرفین نسبت خویشاوندی داشته باشد، طرف مقابل می تواند کارشناس را به این علت رد کند.

 

بیمه آتش سوزی دریافت خسارت

 

مدارک لازم برای  بیمه آتش سوزی

بیمه گزار باید ظرف 5 روز از زمان وقوع حادثه، موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد.

بیمه گزار باید لیستی از اشیا آسیب دیده و قیمت هر یک از آنها تهیه کند.

تهیه لیست از اشیا سالم نیز لازم است.

گزارش مقامات انتظامی و آتش نشانی.

اگر پرونده به مراجع قضایی ارسال شده باشد، رای نهایی این مراجع نیز لازم است.

در صورتی که خسارت ناشی از وقوع زلزله باشد، اصل گزارش موسسه ژئوفیزیک نیز لازم است.

عکس یا فیلم از محل وقوع حادثه.

مدارک لازم برای دریافت خسارت ناشی از پوشش های اضافی

در صورت وقوع آتش سوزی، اصل گزارش سازمان آتش نشانی.

در صورت وقوع سرقت با شکست حرز، اصل گزارش نیرو انتظامی.

در صورت وقوع طوفان یا صاعقه، اصل گزارش سازمان هواشناسی.

 

نحوه پرداخت خسارت بیمه آتش سوزی

از زمان دریافت مدارک لازم برای تعیین خسارت ناشی از آتش سوزی، شرکت بیمه 4 هفته فرصت دارد میزان خسارت را تعیین کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

شرکت بیمه می تواند اشیا آسیب دیده یا نجات داده شده را تصاحب، تعویض یا تعمیر کند، مدت تعمیر یا تعویض اشیا نباید بیش از مدتی که عرفا برای تعمیر یا تعویض اینگونه اشیا لازم است طول بکشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.