تعریف کروکی سازشی،غیرسازشی،شرایط و نحوه ترسیم،اعتراض | بیمه برگ

کروکی سازشی و غیر سازشی چیست؟

کروکی سازشی، کروکی است که در یک صفحه تنظیم شده و تمام اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه و شرح حادثه در آن نوشته می شود.

کروکی غیر سازشی، کروکی است که دارای دو صفحه بوده و در صفحه اول آن اطلاعات و مشخصات طرفین حادثه، حالت خودروها یا عابران و چگونگی وقوع تصادف شرح داده می شود.

در صفحه دوم نیز مشخصات افسر راهور ناجا، جزییات و علت های وقوع حادثه نوشته می شود.

شرایط ترسیم کروکی سازشی

در صورت تشخیص پلیس راهور

در صورتی که تعداد خودروهای حادثه بیش از یک خودرو باشد.

شخص مقصر و زیاندیده در شهرهای مختلف ساکن باشند.

طرفین حادثه نسبت به تقصیر خود در تصادف معترض باشند.

هر دو راننده مقصر حادثه بوده و در ایجاد آن سهمی داشته باشند.

 هر دو طرف تصادف یا یکی از آنها بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشد.

 

نحوه تنظیم کروکی سازشی و غیر سازشی

 

شرایط ترسیم کروکی غیر سازشی

در صورتی که حادثه منجر به فوت یا جرح شود.

در صورتی که خسارت های وارده در حادثه از سقف تعهدات مالی شرکت بیمه بیشتر باشد.

در صورتی که بیش از یک خودرو در حادثه آسیب دیده باشد.

طرفین حادثه قصد انجام اقدام قضایی داشته باشند ماننند زمان افت قیمت خودرو یا خواب خودرو.

مراحل پرداخت خسارت در تصادفات با کروکی

پلیس راهور مقصر را مشخص کرده و کروکی را ترسیم می کند.

خودرو به تعمیرگاه انتقال داده می شود.

راننده زیاندیده به واحد خسارت شرکت بیمه شخص مقصر مراجعه و پرونده تشکیل می دهد.

کارشناس بیمه یا ارزیاب خسارت از اتومبیل شخص مقصر بازدید می کنند.

در نهایت خودرو زیاندیده تعمیر می شود.

نکات مربوط به کروکی تصادفات

در کروکی های ترسیم شده توسط افسر تاریخ و زمان وقوع حادثه درج می شود، از این رو معمولا شما هر زمان که با در دست داشتن کروکی مربوطه به شرکت بیمه مراجعه کنید می توانید خسارات خود را دریافت کنید.

شرکت های بیمه بدون داشتن کروکی خصوصا در مورد بیمه بدنه مبلغ بسیار کمی را به عنوان خسارت می پردازند لذا بهتر است در همه موارد از افسر بخواهید حتما کروکی بکشد.

در زمان وقوع تصادفاتی که به جرح یا فوت منتهی نشده است بهتر است رانندگان از وضعیت خودروها از جهات مختلف عکس گرفته سپس خودروها را به سمت راست خیابان هدایت کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

شرکت های بیمه برای افت قیمت خودرو در زمان تصادف هزینه ای نمی پردازند.

اگر تصادف منجر به فوت یا جرح شود بهتر است فورا با اورژانس تماس بگیرید اما اگر به علت حاد بودن وضعیت شخص خودتان او را به بیمارستان رساندید، نگران نباشید زیرا هزینه های بیمارستان شخص زیاندیده در تصادفات به عهده صندوق خسارات بدنی است و برای دریافت این خسارات حتما باید کروکی حادثه را در دست داشته باشید.

 

نحوه تنظیم کروکی سازشی و غیر سازشی

 

اعتراض به کروکی افسر

در زمان وقوع حادثه افسر کاردان فنی در محل حادثه حاضر شده و اقدام به ترسیم کروکی می کند.

اگر یکی از طرفین نسبت به کروکی ترسیم شده توسط افسر اعتراض داشته باشد می تواند اعتراض خود را در دادسرا مطرح کند، در این صورت هیئت 3 نفره کارشناسی با بازسازی صحنه تصادف و معاینه محل کروکی جدیدی را ترسیم می کند، اگر باز هم نسبت به این کروکی ترسیم شده اعتراضی صورت گیرد، اینبار کروکی توسط هیئت کارشناسی 5 یا 7 نفره ترسیم می شود.

در موردی که افسر از کشیدن کروکی خودداری کند نیز می توانید در دادسرا نسبت به این عمل او اعتراض کنید.

نحوه ترسیم کروکی تصادفات

اگر افسر راهور در صحنه تصادف، دارای کد کارشناسی فنی باشد، کروکی تصادف را تنظیم می کند، سپس طرفین تصادف باید کروکی را به واحد رسیدگی به تصادفات یگان راهورناجای انتظامی منطقه برده و آن را مهر کنند.

اما اگر افسر راهوری که در صحنه تصادف حاضر شده است، کد کارشناسی نداشته باشد، پیش فرض کروکی را ترسیم می کند. سپس شما باید این کروکی را برای ترسیم کروکی نهایی به واحد رسیدگی به تصادفات مناطق و نواحی راهنمایی و رانندگی ناجا تحویل دهید.

اگر کروکی دارای خط خوردگی یا لاک گرفتگی باشد، باید پس از بازدید خودرو یک نامه به همراه کروکی به افسر ترسیم کننده کروکی ارسال شود تا او قسمت خط خورده یا لاک گرفته شده را تایید کند.

بیمه بدنه بیمه شخص ثالث

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.