تصادف صحنه بهم خورده،خسارات جانی و مالی،کروکی فرضی(غیر فرم) | بیمه برگ

در زمان وقوع حادثه و تصادف، اگر طرفین صحنه تصادف را ترک کنند یا وضعیت خودرو ها را تغییر دهند، به طوریکه کارشناس پلیس نتواند کروکی تصادف را ترسیم کند، این تصادف صحنه به هم خورده نامیده می شود.

از آن طرف حفظ صحنه تصادف نیز گاهی باعث ایجاد ترافیک سنگین می شود. از این رو ما تصادفات را به دو دسته تصادفات منجر به خسارات جانی و تصادفات منجر به خسارات مالی تقسیم کرده ایم.

تصادفات منجر به خسارات مالی

در تصادفات منجر به خسارت مالی، طبق قانون و برای رعایت حقوق سایرین، طرفین تصادف باید ماشین های خود را به سمت راست خیابان یا بزرگراه هدایت کنند.

در صورتی که رانندگان نگران از بین رفتن حق خود هستند می توانند قبل از جا به جایی خودروها به سمت راست خیابان یا بزرگراه، از صحنه تصادف فیلم یا عکس تهیه کنند.

همچنین اگر طرفین به هر دلیلی نتوانند فیلم یا عکس تهیه کنند و کروکی ترسیم شده توسط پلیس را نیز مطابق حقیقت ندانند می توانند به شورا حل اختلاف رجوع کرده و درخواست کارشناسی دوباره صحنه تصادف را مطرح کنند.

تصادفات منجر به خسارات جانی

برخلاف تصادفات منجر به خسارات مالی، در تصادفات منجر به خسارات جانی طرفین تصادف نمی توانند به هیچ وجه صحنه تصادف را تغییر دهند و باید پس از تصادف فورا به آمبولانس و پلیس اطلاع دهند.

 

در تصادفات صحنه به هم خورده چگونه خسارت بگیریم

 

در هر صورت در تصادفاتی که صحنه آنها به هم خورده است کارشناس پلیس براساس اظهارات طرفین کروکی فرضی به صورت فرم یا غیر فرم تنظیم می کند.

کروکی غیر فرم

کارشناس دادگستری با توجه به اظهارات طرفین، شرح حادثه را در سربرگ های خود یادداشت می کند.

کروکی غیر فرم که همان شرح حادثه است چون سری و سریال کروکی اصلی را ندارد در سامانه راهور ثبت نمی شود.

این کروکی توسط افسر ترسیم کننده کروکی رد یا قبول می شود.

چگونگی پرداخت خسارت در تصادفاتی که صحنه آنها به هم خورده است

شخص زیاندیده باید به کلانتری محل حادثه مراجعه کرده و پس از اعلام تصادف، علیه مقصر حادثه شکایت کند.

سپس رییس کلانتری ترسیم کروکی را از قاضی دادگاه در خواست می کند.

این کروکی به دستور قاضی توسط کارشناس رسمی دادگستری تنظیم می شود.

در نهایت شخص زیاندیده کروکی و سایر مدارک برای دریافت خسارت را به شرکت بیمه راننده مقصر تقدیم می کند تا شرکت خسارت او را بپردازد.

دریافت خسارت جانی

برای دریافت این خسارت، پس از اینکه شخص زیاندیده به کلانتری شکایت کرد، کلانتری او را به پزشکی قانونی معرفی کرده و پرونده شکایت را نیز به دادسرا ارسال می کند.

شخص زیاندیده پس از احضار در دادسرا باید دادخواستی علیه راننده مقصر حادثه تنظیم کند.

دادگاه به دادخواست او رسیدگی کرده و رای صادر می کند سپس شخص زیاندیده می تواند با رجوع به شرکت بیمه یا صندوق تامین خسارت های بدنی، خسارات خود را مطالبه کند.

بیمه شخص ثالث بیمه بدنه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.