موارد تحت پوشش بیمه عمر،پوشش تکمیلی،فوت،نقص عضو،بیماری خاص | بیمه برگ

خطر فوت به هر علت

اولین موردی که تحت پوشش بیمه عمر قرار می گیرد، فوت است. در این صورت اگر شخصی که دارای بیمه عمر است فوت کند، سرمایه بیمه عمر به وراثش می رسد.

البته این شخص می تواند فرد یا افرادی را مشخص کند تا در صورت فوت او، سرمایه اش به شخص معین شده برسد.

حق بیمه های پرداختی فرد به همراه سود مشارکت و سود تضمینی متعلق به آن سرمایه فوت را تشکیل می دهند.

حق بیمه به صورت سالانه یا ماهانه افزایش می یابد تا به میزان مشخصی برسد سپس ثابت می شود، البته افزایش تورم باعث بالا رفتن سقف سرمایه فوت و در نتیجه بالا رفتن حق بیمه می شود.

خطر فوت در اثر حادثه

خطر فوت در اثر حادثه یکی از پوشش های اضافی بیمه عمر است. با خرید این پوشش، اگر شخص بیمه شده در اثر حادثه ای که عمدی در آن نداشته است فوت کند، سرمایه ای علاوه بر سرمایه فوت به بازماندگانش پرداخت می شود.

سرمایه خطر فوت در اثر حادثه ضریبی دارد که هرچقدر شخص بیمه گزار ضریب بالاتری را انتخاب کند، حق بیمه بیشتر را می پردازد و در نهایت سرمایه فوت او در اثر حادثه نیز افزایش پیدا می کند.

مثلا اگر بیمه گزار برای خطر فوت در اثر حادثه ضریب دو را انتخاب کند، دو برابر سرمایه فوت او سرمایه فوت در اثر حادثه اش را تشکیل می دهد.

 

موارد تحت پوشش بیمه عمر

 

نقص عضو و از کار افتادگی به هر علت

یکی دیگر از پوشش های اضافی بیمه عمر، پوشش نقص عضو و از کار افتادگی است. این پوشش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شخص دچار آسیب جدی شده و توانایی کار نداشته باشد.

نقص عضو به معنی از کار افتادگی دائم یکی از اعضا بدن شخص است، برای سرمایه این مورد شخص باید ضریبی را انتخاب کند. اگر شخص ضریب 3 را انتخاب کند یعنی در صورت نقص عضو، سه برابر سرمایه فوت به شخص پرداخت می شود.

اما از کار افتادگی به این معنا است که شخص دیگر نمی تواند به شغلش ادامه دهد. مثل معلمی که کمرش آسیب دیده و دیگر نمی تواند کار کند. در این مورد بیمه گر منتظر می ماند و اگر پس از گذشت مدتی از مشکل بیمه گزار مطمئن شد سپس درصدی از سرمایه فوت را به عنوان غرامت به وی می پردازد.

بیماری های خاص

شرکت های بیمه 5 بیماری خاص را تحت پوشش قرار می دهند که این 5 بیماری عبارت اند از سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان، عمل قلب باز، پیوند اعضا (قلب، ریه، کبد، کلیه، مغز استخوان).

اگر شخصی که دارای بیمه عمر است، این پوشش را نیز تهیه کرده باشد، در صورتی که پس از انعقاد قرارداد بیمه به هر یک از این بیماری ها مبتلا شود، شرکت بیمه درصدی از سرمایه فوت را به عنوان کمک هزینه درمان به او می پردازد.

اما اگر شرکت بیمه متوجه شود شخص قبل از انعقاد قرارداد بیمه به هر یک از این بیماری ها مبتلا بوده و این موضوع را از شرکت بیمه مخفی کرده باشد، شرکت هزینه ای برای درمان وی پرداخت نمی کند و حتی می تواند قرارداد را نیز فسخ کند.

 

موارد تحت پوششش بیمه عمر

 

درمان بیماری های صعب العلاج

بیماری های صعب العلاج همان بیماری های خاص هستند فقط نوع پرداخت کمک هزینه بیماری در مورد این دو پوشش متفاوت است.

در پوشش بیماری های خاص، شرکت بیمه درصدی از سرمایه فوت را به عنوان کمک هزینه درمان به بیمه گزار می پردازد.

اما در درمان بیماری های صعب العلاج، شرکت های بیمه با توجه به میزان حق بیمه و تعداد سال های سابقه بیمه گزار، هزینه درمان را می پردازند.

نکات خرید پوشش های بیماری خاص یا صعب العلاج

برخی از شرکت های بیمه در طول بیمه عمر فقط یکبار هزینه درمان بیماری صعب العلاج یا خاص را پرداخت می کنند.

به عبارت دیگر ممکن است شخص در طول زمان بیمه عمر به دو بیماری خاص مبتلا شود ولی شرکت بیمه فقط هزینه های مربوط به یکی از آنها را پرداخت می کند.

برخی از شرکت های بیمه هزینه های بیماری های خاص و صعب العلاج را در شرایط خاصی می پردازند. مثلا هزینه های عمل قلب باز را در صورت بسته بودن بیش از دو رگ قبول می کنند.

شرکت های بیمه برای بیماری سرطان، مدتی را برای انتظار مشخص می کنند مثلا شرکت بیمه 6 ماه را به عنوان زمان انتظار مشخص می کند به این معنا که اگر شخص از زمان انعقاد قرارداد بیمه تا 6 ماه به بیماری سرطان مبتلا شود، شرکت هزینه های آن را نمی پردازد.

اما اگر بعد از 6 ماه این اتفاق بیافتد، شرکت بیمه هزینه های آن را می پردازد.

همچنین اگر شخص به بیماری سرطان مبتلا بوده اما این موضوع را از شرکت بیمه مخفی کند، شرکت نه تنها هزینه بیماری او را نمی پردازد بلکه قرارداد بیمه را نیز فسخ می کند.

شرکت های بیمه معمولا از بیمه کردن افرادی که دچار بیماری های خاص هستند خودداری می کنند یا آنها را تحت شرایط خاصی بیمه می کنند.

بهتر است قبل از خرید بیمه عمر اساسنامه شرکت ها را به دقت مطالعه کنید تا آگاهانه قرارداد را منعقد کرده و در آینده دچار مشکل نشوید.

هزینه پزشکی حادثه

اگر این پوشش بیمه ای را تهیه کنید، شرکت بیمه هزینه جراحت ناشی از حادثه را پرداخت می کند.

برای دریافت این هزینه ها از شرکت بیمه، باید فاکتور رسمی از مراکز درمانی معتبر را به شرکت بیمه ارائه دهید.

شرکت این هزینه ها را بر اساس اساسنامه خود به صورت درصد مشخصی از سرمایه بیمه پرداخت می کند.

هزینه پزشکی حادثه سالی یک مرتبه به شخص پرداخت می شود به عبارت دیگر اگر شخصی در یک سال دو بار دچار حادثه شود، بیمه فقط هزینه های یکی از حوادث را جبران می کند.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.