تعریف بیمه زلزله،انواع،مدت و خسارت تحت پوشش آن | بیمه برگ

بیمه زلزله چیست؟

بیمه زلزله یکی از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی است. یعنی شما برای تهیه این بیمه باید بیمه آتش سوزی را با پوشش زلزله خریداری کنید که در این صورت علاوه بر خسارات ناشی از زلزله، خسارات ناشی از آتش، صاعقه و انفجار را نیز تحت پوشش قرار می دهید.

انواع بیمه زلزله

همانطور که گفته شد بیمه زلزله یکی از پوشش های بیمه آتش سوزی است بنابراین شخص می تواند بیمه آتش سوزی را با پوشش زلزله خریداری کند که در این صورت حق بیمه او براساس نوع ساختمان، متراژ آن و ارزش اثاثیه مشخص می شود.

برخی از شرکت های بیمه برای راحتی مشتریان خود بسته های بیمه زلزله را با تعرفه های مشخص تهیه کرده اند. حق بیمه این بسته ها از 15 تا 300 میلیون تومان تعیین شده و شما باید با توجه به ارزش ساختمانتان یکی از آنها را انتخاب کنید. دقت داشته باشید حق بیمه شما نباید از ارزش ساختمانتان بیشتر باشد. به عنوان مثال اگر منزل شما 120 میلیون تومان ارزش دارد و شما بیمه 150 میلیونی خریداری کنید، شرکت بیمه در نهایت به اندازه 120 میلیون تومان خسارات را جبران می کند نه بیشتر از آن.

خسارات تحت پوشش بیمه زلزله

بیمه زلزله فقط خسارات مالی و مادی را تحت پوشش قرار می دهد و خسارات جانی را جبران نمی کند. شما می توانید فقط ساختمان یا فقط وسایل آن را بیمه کنید.

مدت بیمه زلزله

معمولا بیمه زلزله یک ساله است اما در صورت توافق بیمه گر و بیمه گزار ممکن است برای مدت کوتاه تر نیز تنظیم شود.

محاسبه بیمه زلزله

نوع سازه و اسکلت بندی

یکی از موارد موثر بر حق بیمه در بیمه زلزله، نوع سازه ساختمان است. برخی از سازه ها مقاوم تر بوده در نتیجه ریسک بروز خطر و خسارات برای آنها کمتر است در نتیجه حق بیمه کمتری نیز برای آنها تعیین می شود ولی اگر اسکلت و سازه ساختمان مقاوم نباشد احتمال بروز خسارت آن افزایش یافته و حق بیمه بیشتری برای آن تعیین می شود.

ارزش محل مورد بیمه

یکی دیگر از موارد موثر بر حق بیمه، سرمایه مورد بیمه است که هر چه این سرمایه بیشتر باشد حق بیمه نیز افزایش می یابد. سرمایه مورد بیمه بر اساس متراژ زیربنا، ارزش اثاثیه، هزینه ساخت هر متر مربع بنا محاسبه می شود.

محل جغرافیایی یا شهر مورد بیمه

شهر مورد بیمه از آن جهت بر میزان حق بیمه اثر می گذارد که برخی از شهر ها زلزله خیز بوده و ریسک خطر برای ساختمان های آن شهر بیشتر است.

زمین شناسان شهرهای ایران را از جهت زلزله خیز بودن به 5 منطقه تقسیم کردند. شهرهایی که در منطقه یک قرارداشته کمترین خطر و شهر های که در منطقه 5 قرار دارند، بیشترین خطر را دارند.

ما برخی از این شهر ها را در جدول ذیل نمایش می دهیم.

منطقه یک

اراک

همدان

اصفهان

منطقه دو

سوسنگرد

یزد

شهرکرد

منطقه سه

مشهد

بوشهر

اهواز

منطقه چهار

گرگان

شیراز

تبریز

منطقه پنج

کرمان

قم

تهران


استثنائات بیمه زلزله

یکی دیگر از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی، رانش و حرکت زمین است. این مورد جز بیمه زلزله نمی باشد. در صورت تمایل می توانید بیمه آتش سوزی را با پوشش رانش زمین تهیه کنید.

اختیارات بیمه گر و بیمه گزار در زمان بروز حادثه

بیمه گر می تواند اسباب و وسایل آسیب دیده و نجات داده شده را تصاحب، تعمیر یا تعویض کند. همچنین او باید کلیه خسارات بیمه گزار را نیز بپردازد.

بیمه گزار از زمان وقوع حادثه ظرف 5 روز باید به بیمه گر اطلاع دهد و سپس از زمان وقوع حادثه تا 10 روز فرصت دارد میزان خسارت احتمالی و لیستی از وسایل نجات داده شده را برای بیمه گر بفرستد.

شرکت بیمه کارشناس خود را نیز برای برآورد خسارت به محل مورد بیمه می فرستد پس بهتر است بیمه گزار جز در موارد ضروری و برای جلوگیری از افزایش خسارت در موضوع بیمه تغییرات ایجاد نکند.

بیمه زلزله

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.