پوشش مالی بیمه شخص ثالث،سقف تعهدات،بیمه سرنشین | بیمه برگ

همانطور که قطعا اطلاع دارید داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای تمامی خودرو ها اجباری بوده و خودرویی که بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث در خیابان ها تردد کند توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف و جریمه می شود.

شخص ثالث کیست؟

به استثنا راننده، بیمه گزار یا مالک وسیله نقلیه، هر شخصی که در تصادف دچار حادثه و خسارت شود اعم از اینکه داخل اتومبیل مقصر باشد یا نباشد، شخص ثالث محسوب می شود.

تعهدات بیمه شخص ثالث

تعهدات بیمه شخص ثالث به دو دسته تعهدات جانی و تعهدات مالی تقسیم می شود.

تعهدات جانی به این معنا است که اگر شخص ثالث در حادثه رانندگی دچار آسیب شود شرکت بیمه خسارت وی را جبران می کند، چه شخص فوت کند چه دچار نقص عضو و از کار افتادگی شود.

تعهدات مالی به این معنا است که شرکت بیمه مسئول جبران خسارت های مالی وارد شده به شخص ثالث تا سقف تعهدات خود است.

 

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

 

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث

در سال 97 بیمه مرکزی حداقل و حداکثر سقف تعهدات مالی شرکت های بیمه در مورد بیمه شخص ثالث را به میزان 7700 هزار تا 30 میلیون تومان تعیین کرده است.

بیمه گزاران می توانند سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را خود تعیین کنند و هر چه سقف تعهدات بیمه گر بالاتر رود، حق بیمه بیمه گزار نیز افزایش می یابد.

اگر بیمه گزار حداقل سقف تعهدات شرکت بیمه را انتخاب کند، در زمان بروز تصادف شرکت فقط به میزان 7700 هزار تومان خسارات را جبران می کند و اگر خسارت ایجاد شده بیش از مقدار تعهدات بیمه گر باشد، مقدار اضافه باید توسط خود بیمه گزار پرداخت شود.

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، میزان خسارت متناظر 154 میلیون تومان یعنی نصف دیه مرد مسلمان است.

حال فرض کنید شخصی با اتومبیلی به ارزش 560 میلیون تومان تصادف کرده و 50 میلیون تومان به آن خودرو خسارت وارد شده است.

با توجه به این ماده قانونی که سقف خسارت را 154 میلیون تومان تعیین کرده است و این مقدار یک چهارم 560 میلیون تومان است. راننده مقصر نیز باید یک چهارم از 50 میلیون یعنی 14,750 هزار تومان را به عنوان خسارت پرداخت کند.

حال اگر سقف تعهدات شرکت بیمه کمتر از این مقدار باشد، بیمه تا سقف تعهدات خود خسارات را پرداخت و الباقی آن توسط خود بیمه گزار پرداخت می شود.

بیمه سرنشین چیست؟

به راننده، بیمه گزار یا مالک وسیله نقلیه در صورتی که در زمان بروز تصادف، سرنشین ماشین مقصر باشند بیمه شخص ثالث تعلق نمی گیرد و خسارات وارده به این افراد از محل تعهدات سرنشین جبران می شود.

شما می توانید هنگام خرید بیمه شخص ثالث، پوشش بیمه سرنشین را تا هر مقدار که می خواهید خریداری کنید تا در زمان بروز حادثه شرکت بیمه خسارات وارده را جبران کند.

بیمه شخص ثالث

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.