خرید بیمه بدنه،ایران،آسیا،البرز،پارسیان،پرداخت خسارت،تخفیف،نرخ | بیمه برگ

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه یکی از انواع بیمه های غیر الزامی است که افراد می توانند در زمان بروز حادثه خسارات وارده به وسیله نقلیه خود را از طریق آن جبران کنند.

بیمه بدنه برای اتومبیل، کشتی، هواپیما و سایر وسایل نقلیه دیگر موجود است.

حوادث ایجاد شده برای وسیله نقلیه به سه دسته تقسیم می شوند. برخی از حوادث که بیمه بدنه آنها را تحت پوشش قرار می دهد، برخی از حوادث که بیمه بدنه با دریافت حق بیمه اضافی آنها را تحت پوشش قرار می دهد، برخی از حوادث که به هیچ وجه تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی گیرند.

خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه

در صورتی که خودرو با یک جسم برخورد کند اعم از اینکه جسم ثابت یا متحرک باشد.

در صورتی که خودرو سقوط کند یا واژگون شود.

در صورتی که خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن آتش گرفته یا منفجر شود.

در صورت سرقت خودرو

اگر خودرویی به عنوان خودرو مخصوص حمل مواد منفجره، اشتعالزا و اسیدی بیمه بدنه شود، خسارات ناشی از این مواد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

همچنین بیمه بدنه خساراتی را که در اثر نجات یا انتقال خودرو، به آن وارد می شود جبران می کند.

این بیمه قیمت باطری و لاستیک نو را نیز تا 50% تقبل می کند.

خساراتی که با پرداخت حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار می گیرند

خساراتی که در اثر حوادث و بلایای طبیعی ایجاد می شود.

خساراتی که در اثر استفاده از خودرو در مسابقات اتومبیل رانی یا تست سرعت به آن وارد می شود.

در صورتی که خودرو به علت حمل مواد منفجره، اشتعالزا و اسیدی آسیب ببیند در حالی که مخصوص حمل این مواد نباشد.

خسارات ایجاد شده در اثر پاشیدن رنگ و اسید روی بدنه خودرو.

سرقت قطعات و لوازم خودرو

ضرر ناشی از کم شدن ارزش خودرو، حتی اگر این ضرر تحت عاملی ایجاد شود که تحت پوشش بیمه بوده است باز هم بیمه نسبت به کاهش ارزش خودرو مسئولیتی ندارد، اما می توانید برای این منظور از پوشش بیمه ای حذف استهلاک استفاده کنید.

اگر خودرو به علت حادثه ای که تحت پوشش بیمه بوده است، خسارت دیده باشد و مدتی غیر قابل استفاده شود، شرکت بیمه در قبال خسارتی که از عدم استفاده وسیله نقلیه به مالک آن وارد می شود مسئولیتی ندارد مگر بیمه گزار پوشش بیمه ای هزینه توقف را تهیه کند.

همچنین بیمه گزار می تواند با تهیه پوشش بیمه ای هزینه رفت و آمد، در موردی که اتومبیلش دچار خسارت و غیر قابل استفاده شده است، برخی از هزینه های خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

بیمه بدنه فقط حوادثی را پوشش می دهد که در داخل مرزهای کشور ایران ایجاد می شوند. خودروهایی که از کشور خارج می شوند باید پوشش بیمه ترانزیت را تهیه کنند تا در صورت بروز حادثه در خارج از کشور بیمه خسارات آنها را جبران کند.

شما در پوشش های فرعی بیمه، می توانید حتی نوسانات بازار را نیز تحت پوشش قرار دهید. به عبارت دیگر شرکت های بیمه براساس قیمت روز وسیله نقلیه، سرمایه پوشش بیمه را معین می کنند. اگر شخصی این پوشش بیمه را نیز تهیه کرده باشد با افزایش قیمت وسیله نقلیه، سرمایه بیمه او نیز افزایش می یابد ولی در غیر این صورت اگر قیمت وسیله نقلیه شخص افزایش یابد بیمه بر اساس قیمت سابق آن، خسارات ایجاد شده را جبران می کند.

بیمه بدنه شکستن شیشه اتومبیل از سرما را تحت پوشش قرار نمی دهد مگر پوشش بیمه ای مربوط به آن خریداری شود.

خساراتی که در اثر کشیده شدن اجسام نوک تیز بر روی بدنه خودرو ایجاد می شود.

در بیمه بدنه، در زمان وقوع خسارت بخشی از خسارت توسط شرکت بیمه و باقی آن توسط خود شخص بیمه گزار پرداخت می شود، که به آن فرانشیز بیمه گویند.

حال اگر بیمه گزار پوشش حذف فرانشیز را خریداری کند تمام خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.

فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز خسارت اول

10%

فرانشیز خسارت دوم

20%

فرانشیز خسارت سوم الی آخر

30%

خسارت شکستن شیشه

20%



خساراتی که به هیچ وجه تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی گیرند:

خساراتی که در اثر جنگ، شورش، حمله یا اعتصاب ایجاد می شوند.

خسارات ایجاد شده ناشی از انفجارات هسته ای.

خسارت هایی که به صورت عمدی به بدنه خودرو وارد شوند.

خسارت هایی که به علت فرار مالک از دست پلیس ایجاد می شود. اما اگر شخصی به صورت غیر قانونی و بدون اجازه مالک، خودرو او را تصرف کرده و در اثر فرار از دست پلیس باعث ایجاد خسارت به بدنه خودرو شود، بیمه این خسارات را پوشش می دهد.

اگر راننده ای که باعث بروز حادثه و ورود خسارت به خودرو شده است، گواهینامه نداشته یا گواهینامه او مطابق با وسیله نقلیه مزبور نباشد، بیمه خسارات ایجاد شده را پوشش نمی دهد.

اگر راننده به علت مصرف مواد مخدر، روانگردان یا نوشیدن مشروبات الکلی کنترل خود را از دست داده و تصادف کند، بیمه خسارات ناشی از این تصادفات را جبران نمی کند.

اگر خودرویی مخصوص بکسل کردن بوده و تمام نکات ایمنی را رعایت کند اما در اثر بکسل کردن به آن خسارتی وارد شود شرکت بیمه این خسارت را جبران می نماید اما اگر خودرویی مخصوص بکسل نباشد ولی اتومبیل دیگری را بکسل کرده و به همین علت دچار خسارت شود، شرکت بیمه این خسارت را جبران نمی کند.

و در نهایت اگر خودروهای باربری به علت حمل بار بیش از حد مجاز دچار خسارت شوند، شرکت بیمه این خسارات را جبران نمی کند.

خودروهایی که تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی گیرند

اگر صاحبان خودروهایی که بیش از 10 سال از تولید و مونتاژ قطعات آنان گذشته است بخواهند خودرو مزبور را بیمه بدنه کنند، باید به ازا هر سال 5% حق بیمه آن را اضافه کنند.

خودروهایی که 20 سال از ساخت آنان گذشته باشد در صورت داشتن مجوز بیمه می شوند.

تعهدات بیمه گزار در بیمه بدنه

اصل حسن نیت

با وجود بررسی خودرو توسط کارشناس بیمه، شرکت بیمه برخی از اطلاعات مربوط به موضوع بیمه را از بیمه گزار درخواست می کند که برخی از این اطلاعات از اهمیت بیشتر و برخی از آنها از اهمیت کمتری برخوردارند. در هر صورت اگر بیمه گزار اطلاعات غلطی را در اختیار شرکت بیمه قرار دهد، هر زمان که این موضوع مشخص شود، قرارداد بیمه از ابتدا باطل خواهد شد.

پرداخت حق بیمه

در صورتی که پرداخت حق بیمه برای بیمه گزار قسط بندی شده باشد و او اقساط حق بیمه خود را نپردازد، شرکت بیمه می تواند قرارداد مزبور را فسخ کند اما اگر شرکت بیمه قرارداد را فسخ نکرده و اتومبیل بیمه گزار دچار خسارت شود شرکت باید خسارت او را طبق قرارداد جبران کند.

اعلام افزایش خطر

اگر در طول مدت بیمه، ریسک خطر برای موضوع بیمه به علت تغییر کاربری یا هر علت دیگری افزایش یابد، بیمه گزار باید این موضوع را به بیمه گر اطلاع دهد، بیمه گر با توجه به افزایش خطر و مدت باقی مانده بیمه نامه، حق بیمه را افزایش می دهد، در صورتی که بیمه گزار مقدار حق بیمه افزایش یافته را نپردازد، بیمه گر می تواند قرارداد بیمه را فسخکند.

حال اگر بیمه گزار شرکت بیمه را از افزایش خطر مطلع نکند و این شرکت پس از وقوع حادثه متوجه افزایش خطر شود، خسارت را به نسبت حق بیمه اولیه و جدید پرداخت می کند.

اعلام خسارت

بیمه گزار از زمان وقوع حادثه 5 روز فرصت دارد که موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد.

علاوه بر آن بیمه گزار باید بیمه گر را نسبت به چگونگی وقوع حادثه، میزان خسارت و دیگر اطلاعات مطلع کند و در صورتی که بدون دلیل موجه از گفتن اطلاعات لازم خودداری کند، شرکت بیمه خسارات وی را پرداخت نمی کند.

توسعه خسارت توسط بیمه گزار

بیمه گر در حیطه وظایف خود مسئول پرداخت خساراتی است که در موضوع بیمه ایجاد شده است.

بیمه گزار نیز باید تا حدود توانایی خود از وقوع حادثه و ایجاد خسارت جلوگیری کند. اگر معلوم شود خسارات به علت بی احتیاطی بیمه گزار ایجاد شده است، بیمه گر می تواند خسارت کمتری را بپردازد.

جا به جا نکردن خودرو

بیمه گزار در زمان وقوع حادثه نباید اتومبیل خود را حرکت دهد مگر مامور انتظامی دستور حرکت خودرو را صادر کند.

تعمیر خودرو

بیمه گزار نباید قبل از هماهنگی با بیمه گر و پرداخت خسارت اقدام به تعمیر خودرو کند. زیرا در این صورت ممکن است شرکت بیمه پرداخت خسارت را به سختی انجام دهد.

تخفیف های خرید بیمه بدنه

حق بیمه بر اساس نوع اتومبیل و قیمت روز آن محاسبه شده و در موارد ذیل دچار تخفیف می شود.

کسانی که هیئت علمی دانشگاه هستند.

ایثارگران

ساکنان مناطق آزاد

کسانی که دارای تخفیف بیمه بدنه هستند.

کسانی که دارای بیمه شخص ثالث هستند.

کسانی که دارای بیمه عمر هستند.

کسانی که در بانک های مربوط به شرکت های بیمه حساب سپرده بلند مدت داشته باشند.

دارندگان خودروهای صفر کیلومتر

دارندگان خودروهای وارداتی

محاسبه تخفیف بیمه بدنه

یک سال عدم خسارت

25% تخفیف

دو سال عدم خسارت

35% تخفیف

سه سال عدم خسارت

45% تخفیف

چهار سال عدم خسارت

60% تخفیف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.